Näihin kysymyksiin sähköpyöristä ja muunnossarjoista olemme usein törmänneet vuosien varrella:

 

Kestääkö pyörän runko moottorin aiheuttamat lisärasitukset?
Kyllä kestää. Yhtään tapausta emme ole kuulleet, että ei olisi kestänyt. Kuitenkin lisääntyneen nopeuden ja tärinän vuoksi on sähköpyöräksi muutettua pyörää huollettava tavallista enemmän. Runkoon asennettujen osien kiinnitykset, ruuvien kireydet ja jarrujen kunto tulee tarkistaa säännöllisesti. Ketjujen, vaijereiden kunnosta ja rasvauksesta on myös syytä huolehtia.

Jos asennan yli 250W moottorin tarvitseeko pyöräni rekisteröidä ja katsastaa?
Ei tarvitse, jos moottorin veto loppuu kun, 25km/h saavutetaan ja moottorin teho on max 1000W.  Siinä tapauksessa pyörän ajoneuvoluokka on L1e-A.  Tämän ajoneuvoluokan ajoneuvoille on otettava lain mukaan liikennevakuutus.

Onko L1e-A -luokan liikennevakuutus kallis?
Saamiemme tietojen perusteella noin puolet mopon vastaavasta vakuutuksesta, eli noin 6€-10€/kk. Vakuutusyhtiöitä kannataa kilpailuttaa vakuutuksen hankinnassa.

Miksi muunnoksen hinta ylittää halpamarkettien uusien sähköpyörän hinnan?
Hyvien uusien sähköpyörien hinta on yleensä hintaluokassa 2000€ – 4000€. Alle 1000€ maksavien sähköpyörien ajomatkat täyteen ladatulla akulla on yleensä verrattain vaatimaton, 20km-40km, sekä moottoreiden tehot voivat olla jopa alle 250W. Lisäksi akkukennot saattavat olla ns.”Kiinan kennoja”,  joiden pitkäkestoisuus ei ole Japanilaisien kennostojen tasolla.
Kun omaan, hyvään pyöränrunkoon,  asennetaan laadukas moottori ja laadukas akku,  saadaan aikaan lopputulos, joka maksaisi kaupassa uutena tuplasti osiensa hinnan.

Löytyykö markkinoilta tehdastekoisia L1e-A -luokan sähköpyöriä?
Toistaiseksi emme ole löytäneet. L1e-A -luokka on tietojemme mukaan käytössä vain Suomessa ja Ruotsissa. Tunnetut isot valmistajat eivät ole tehneet investointeja valmistaakseen ko. luokan pyöriä näin pienelle markkina-alueelle.